وسايل طراحي:
١. ابزار طراحي: به طور كلي با هر وسيله اي كه بتوان بر سطحي اثر گذارد مي توان طراحي كرد، اما وسيله يا ابزار طراحي مناسب بايد به گونه اي باشد كه طراح بتواند با آن به سرعت خط بكشد يا سطحي را بپوشاند.
ابزارهاي معمولي طراحي مداد، زغال، آب مركب . قلم مو، قلم فلزي، گچ پاستل و … هستند.
٢. زمينه طراحي: زمينه كار به همه سطوحي گفته مي شود كه طرح بر روي آن ها اجرا مي شود. موادي كه اغلب براي طراحي به كار مي روند كاغذ، مقوا و پارچه است.
امروزه انواع مختلف كاغذهاي زبر و نرم، ضخيم و نازك و … در اندازه هاي استاندارد موجود است. كاغذ ايج ترين زمينه براي طراحي است.
كيفيت كاغذ بايد با ابزار مورد استفاده انتخاب شود.
٣. وسايل كمكي: براي ثابت نگه داشتن كاغذ و ايجاد شرايط مناسب براي طراحي، از تخته شاسي استفاده مي شود.
تخته شاسي، از جنس فيبر يا تخته سه لا در اندازه هاي مختلف و متناسب با ابعاد استاندارد كاغذ و مقوا تهيه و براي زير دستي استفاده مي شود.
انواع قلم های طراحی
برای طراحی و نقاشی سیاه قلم، لازم است که طراح با کاربرد انواع ابزار و لوازم برای این کار آشنایی داشته باشد.
وسایلی که برای نقاشی سیاه قلم معمولا مورد استفاده قرار میگیرد، وسایلی هستند که به راحتی در بازار ایران یافت میشود.
سیاه قلم یکی از تکنیکهای جذاب و پرطرفدار نقاشی خصوصا نقاشی چهره انسان است.
که در چند دهه اخیر مورد توجه هنر دوستان زیادی قرار گرفته شده است.
با توجه به آثار باقی مانده از قرن هفتم هجری، مشخص است که از این تکنیک استفاده میشده است.
اما اینکه تاریخچه دقیق آن چیست، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.
ابزار سیاه قلم که معمولاً برای طراحی یک مدل استفاده میشود، متفاوت است.
در این مقاله ، نام تمامی ابزار سیاه قلم آورده شده است. و ما به شما اطلاعاتی در مورد مهم ترین و اصلی ترین آنها یعنی مداد های طراحی خواهیم داد
ابزاری که یک طراح باید به همراه داشته باشد
قلم مو Brush
مداد کنته Conte Pencil
زغال Charcoal و پودر زغال
پاک کن Eraser
محو کن Blending Stump
تورتیلون Tortillon
کاغذ پوستی Parchment Paper
مقوای طراحی
کاتر Cutter
پالت تخم مرغی Drawing Tray Color Palette کف دریا Cuttlebone
تخته شاسی
چسب کاغذی Masking Tape
سمباده Sandpaper
مداد تراش Pencil Sharpener
پنبه Cotton
لوازم طراحی
مداد
مداد طراحی
سادهترین و معمولیترین وسیلهی طراحی مداد است.
مادهی اولیه مداد، گرافیت ( Graphite یکی از شکلهای خاص کرین طبیعی بوده، و مانند کربن دارای مواد آلی است.
این جسم دارای خاصیتی است که بر اثر تماس با سطوح مختلف، اثری سیاه رنگ به جای میگذارد.
گرافیت تا قرن ۱۸ میلادی مادهای ناشناخته بود، در ابتدا به آن پلاماگو Plumbago یا سرب سیاه میگفتند.
نام گرافیت تا امروز باقیمانده تا آنجا که به آن مداد گرافیتی و مداد سربی میگویند.) است که نوعی کربن (Carbon جسمی است جامد و سیاه رنگ که در طبیعت به صورت زغال سنگ و آنتراسیت Anthracite و الماس وجود دارد.) طبیعی است.
در گذشته بدون حفاظ بوده ولی امروز به حذف ناخالصیهای گرافیت و افزودن موادی چون گل رس، موم یا پارافین، و با استفاده از حفاظ چوبی، فلزی و پلاستیکی مورد استفاده قرار میگیرد.
برای شناسایی مداد، علامتهای ویژهای چون B , HB ,F , H که نمایانگر ویژگیهای مداد از لحاظ نرمی، سختی، چربی و خشکی است وجود دارد.
شمارههای مداد بیانگر درجات تیرگی و تنوع در ارائه اثر به جای مانده است.
شماره های مداد طراحی
انواع مدادها از این قرار است:
مداد H
H از حرف اول کلمهی hard به معنی سخت گرفته شده است.
مداد H سخت و کمرنگ است و شمارههای آن از H تا 9H میباشد و برای کشیدن خطهای کمرنگ در رسم و غیره استفاده میشود.
هر قدر شمارههای این مداد بالا رود، بر میزان سختی و کمرنگی آن افزوده میشود، تا شماره 9H که کربن فشرده (به سختی الماس) در آن به کار رفته، کم رنگترین مداد H را تشکیل میدهد.
برعکس مداد B که هر چه شمارههای آن بالا رود، پررنگتر و نرمتر میشود.
مداد F
این مداد از نوع خشک بوده، اما پر رنگتر از مداد H میباشد.
مداد B
B حرف اول کلمهی black به معنی سیاه گرفته شده است.
مناسبترین مداد برای طراحی مداد B است و تا 9B و حتى 14B نیز وجود دارد.
مداد B مغزی بسیار نرم، ضخیم، لطيف و وسيع دارد.
هر چه مداد نرمتر باشد، سطح کاغذ باید زیرتر و دانهدارتر باشد.
لازم به یادآوری است که در طراحی میتوان از چند مداد استفاده کرد.
مداد HB
مداد HB برای نوشتن و یادداشتبرداری به کار میرود و این نوع مداد در عین سخت بودن نرم نیز میباشد.
مداد کُنته (Conte) (مداد زغالی فشرده) (Charcoal Pencil)
کنته طراحی
نوعی مداد است که مغز آن معمولاً از زغال نسبتاً چرب میباشد، و درجات تیرگی آن نسبت به مداد طراحی بیشتر است.
مداد کنته نیز مانند بقیه مدادها با H و B مشخص شده است.
این مداد از کربن (گرافیت) و خاک رس ساخته شده است. خاک رس باعث میشود اثر گرمتری داشته باشد.
هنگامی که هر یک از مدادهای کربنی را با مواد دیگر استفاده کنیم، در عین اینکه ویژگی خود را حفظ میکند، با آنها نیز هماهنگ میشود.
مداد کُنته معمولاً به همراه محو کُن استفاده میشود.
(محو کن کاغذ لوله شده وفشرده به شکل مداد است که در طراحی ذغالی ومدادی مورد استفاده قرار می گیرد که با آن می توان پس از انجام طراحی برای ساییدن بعضی از قسمت های طراحی استفاده کرد و سایه های ظریف ایجاد نمود.
محو کن
گرافیت
گرافیت
گرافیت به شکل تکههای پهن و حجیم بوده، و این قابلیت را دارد تا سطوح پهن در طراحی ایجاد کند. گرافیت فقط به صورت نرم (B ) یافت میشود.
زغال طراحی (Charcoal)
زغال طراحی
یکی از ابزارهای بسیار مناسب برای طراحی، زغال است و سابقه بیشتری نسبت به مداد دارد.
نمونههای آن نقاشیهای دیوارهی غارهای دوران پیش از تاریخ است.
بشر اولیه از چوبهای نیمسوخته که در اثر تحولات زیرزمینی به کربن تبدیل شده بود، برای طراحی استفاده میکرد.
با وجود اینکه زمان زیادی از آن دوران میگذرد هنوز هم زغال ارزش خود را حفظ کرده و در طراحی به کار برده میشود.
متداولترین نوع آن زغال چرب و زغال خشک است. زغال خشک یا زغال طبیعی از سوخته شاخههای جوان درختان مو، بید و شمشاد به دست میآید.
بهترین نوع آن زغالی است که از حرارت غیر مستقیم حاصل شده و دارای بدنهی صاف و بدون زدگی باشد.
اثر ترسیم شده توسط این زغال به راحتی قابل کنترل و محو کردن است، و برای به دست آوردن درجات مختلف خاکستری و سایههای بسیار لطیف و حساس، وسیلهی مناسبی است.
با محو کردن آن روی کاغذ، «سیاه مخملی» ایجاد میشود.
زغال فشرده
زغال فشرده
نوع دیگر زغال فشرده است که به صورت تکههای ساخته شده با کربن و خاک رس است. این نوع زغال فشرده، مادهای بسیار نرم بوده که تیرهترین و ملایمترین سیاهی را ایجاد میکند.
زغال فشرده را نمیتوان مانند زغالهای طبیعی به خوبی پاک کرد.
زغال مدادی
زغال مدادی
زغال مدادی تیرگی زغال را داشته و به نرمی مدادهای معمولی هستند، و از 3B تا HB دستهبندی شدهاند.
با زغال مدادی میتوان به راحتی لکههای دودی رنگ و محو ایجاد کرد.
تفاوت های مداد کنته و مداد زغالی
مداد زغالی فقط به رنگ سیاه تولید میشود، چون ماده سازنده مغز آن ها فقط پودر زغال و واکس و درصدی خاک رس است و میزان سختی و چربی آن با مواد ترکیبی با پودر زغال تعیین میشود.
اما مداد کنته، تاریخچه آن به جنگ ناپلئون برمیگردد که توسط نیکلاس ژاک کنته به دلیل کمبود گرافیت و زغال(این مواد برای توپ های جنگی استفاده میشد) ابداع شد، با مواد طبیعی معدنی مانند؛ اکسید آهن که قهوه ای متمایل به قرمز است، اکسید تیتانیوم که رنگ سفید است و مواد معدنی دیگر و حتی گرافیت و زغال
پس تنوع کنته بیش از یک رنگ است و دایره وسیع تری را تشکیل میدهد.
مورد دیگری که بایستی بیان شود، کنته یک برند است که در بین مردم جاافتاده است و مانند تاید که یک برند مواد شوینده است، کنته برندی فرانسوی است که توسط خانواده ژاک کنته بنا نهاده شده است.
اما در خارج از ایران اصطلاح مداد زغالی Charcoal pencil بیشتر رواج دارد.
دو نمونه از مراحل طراحی سیاه قلم را مشاهده کنید.
طراحی سیاه قلم
نظرات شما عزیزان: